.: Telefonvett

En sak lärde jag mig på Tele2, en regel för hur man hanterar telefonsamtal.

    – Always call back!

Du behöver inte alltid ta alla samtal, men om du måste trycka bort någon eller väljer att inte svara om du sitter upptagen, ring alltid tillbaka.

Själv har jag har slutat att trycka bort samtal. Jag svarar och frågar om jag kan återkomma om en stund, det är så mycket trevligare än att bara trycka bort samtalet samt att om det skulle vara något viktigt så missar jag inte informationen.

Did you like this? Share it:

5 Responses to .: Telefonvett

  1. emil says:

    Även om jag själv fått lära mig det så måste jag säga att jag känner mig träffad.. 😛

      More from author
  2. flix says:

    Det är märkligt. För mig är det där också ganska självklart. Jag förstår inte hur de som inte anser det resonerar.

    Det finns tillfällen när det är mer oartigt och mer olämpligt gentemot den man för ögonblicket pratar med eller det man sysslar med att svara än det är oartigt mot den som ringer att låta bli, men naturligtvis ringer man då tillbaka när tillfälle ges.

      More from author
  3. fp says:

    Jag trycker på mute, och låter personen komma till mobilsvar, där jag glatt upprepar följande fras :

    “Hej du har kommit till xx, jag kan inte svara, men maila mig gärna på xx@xx.xx…Hej du har kommit till xx, jag kan inte svara, men maila mig gärna på xx@xx.xx…Hej du har kommit till xx, jag kan inte svara, men maila mig gärna på xx@xx.xx…”

    på så sätt slipper man både oönskade telefonsamtal och voicemail som måste lyssnas av.

    Varsågod för tipset 😀

  4. cjl.se says:

    Hos min förra arbetsgivare var det lite enklare att modifiera sina funktioner, där hade jag ingen voicemail utan bara en voicebox. Den gör samma sak som fp beskriver, och den som ringer kan inte lämna ngt meddelande.

      More from author

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

Additional comments powered by BackType